Általános tervezés
Épülettervezés
Szerkezettervezés
Infrastruktúra tervezés
Látványtervezés
Gépészeti tervezés

Autodesk Build ismertető

Az Autodesk Build egy olyan felhő alapú, integrált építési projektmenedzsment platform, melynek segítségével összekapcsolhatjuk az irodát és a helyszínt, nem csupán a kivitelezés, hanem akár az üzemeltetés idejére. Használatával közvetlenül a megfelelő szakemberekhez lehet eljuttatni a kritikus információkat, ezzel növelve a hatékonyságot és az üzemeltetési biztonságot.

Általános Autodesk Docs képességek

A felhőtárhely kezelői

Minden Autodesk Construction Cloud tárhely rendelkezik legalább egy fiókadminisztrátorral (fiókkezelővel). A fiókkezelő feladata, hogy létrehozzon projekteket, és azokhoz résztvevő személyeket és / vagy cégeket társítson. Minden projekthez kinevezhet legalább egy projektadminisztrátort (projektfelelős), aki a projektet a továbbiakban (tőle függetlenül) kézben tartja: meghívja és feladatkörrel látja el a résztvevőket, létrehozza a könyvtárstruktúrát, fájlokat kezel, és beállítja a jogosultságokat.

A projekt résztvevőinek összetétele, vagy a jogosultságok köre a projekt élettartama alatt folyamatosan változhat. A projektfelelős rendelhet a projekthez új résztvevőket, akik ehhez emailben kapnak meghívást. A meghívottak visszaigazolással csatlakoznak a projekthez, amihez feltétel, hogy már rendelkezzenek Autodesk felhasználói fiókkal.
Minden egyes meghívott résztvevő számára külön licenc szükségeltetik.

bim360

Jogosultságok

A projektfelelős beállíthatja a résztvevők számára a könyvtárszerkezetre vonatkozó jogosultságokat: mely résztvevő mely könyvtárakat (és azok alkönyvtárait és fájljait) láthatja, illetve azokon milyen műveleteket hajthat végre:

  • csak feltöltés
  • csak megtekintés
  • feltöltés + megtekintés
  • feltöltés + megtekintés + szerkesztés
  • teljes hozzáférés

A jogosultságokat személyekre, vagy akár cégekre, feladatkörökre vonatkozóan is beállíthatjuk. Például egy adott könyvtárhoz az építész feladatkörrel rendelkezőknek teljes hozzáférésük van, viszont a "GÉPÉSZ" céghez tartozó személyek csak a fájlok megtekintésre jogosultak, akik ha például feliratkoznak a könyvtárfigyelésre, értesítőt kapnak a tartalom módosulásakor.

Dokumentumkezelés, verziókövetés

A projektbe feltöltött fájlok két, egymástól elkülönített kategóriába rendezhetők: a tervek vagy a fájlok.
A tervek közé kerülő DWG, RVT, IFC, PDF vagy DWF állományok intelligens módon viselkednek: az egy fájlon belül található elrendezések, vagy a több oldalt tartalmazó DWF és tervpecséttel ellátott PDF fájlok automatikusan tervlapokra bontva, önállóan jelennek meg.
A fájloknak fenntartott területre bármilyen könyvtárszerkezetben, tetszőleges fájlok - akár az előbb említett tervek is - felkerülhetnek, elsősorban megosztási céllal.

Ha a tárhelyen szereplő fájl újabb verzióját töltjük fel - változatlan nevet feltételezve -, úgy az nem felülírja a régit, hanem automatikusan kap egy új, soron következő verziószámot. Így minden fájl története, és valamennyi változata nyomon követhető, bárki számára hozzáférhető, letölthető. Böngészéskor a listában mindig az utolsó verzió szerepel. Az egyes változatok között a beépített funkció révén tartalmi összehasonlításokat végezhetünk.

Megtekintés

Az integrált Autodesk Viewer segítségével hozzávetőleg 40 fájltípusba (nem kizárólag Autodesk-hez köthető fájltípusok) vagyunk képesek betekinteni, anélkül, hogy rendelkeznénk a készítéshez használt szoftverrel.

A fájlmegtekintésen túl az ellenőrzéshez számos eszköz kínálkozik: a hagyományos tol (pan) és nagyítás (zoom) parancsok mellett a klasszikus mérési funkciók (hossz, terület, szög) is rendelkezésre állnak. Használhatunk fóliakezelőt, amelyen keresztül az AutoCAD rajz fóliái tetszőlegesen ki- és bekapcsolhatók. A tulajdonság panelen pedig a kiválasztott elem jellemzőit kérdezhetjük le részleteiben.

Revízió és jelölés

Minden egyes megtekinthető nézethez fűzhetünk megjegyzéseket vagy jelöléseket.

Revízió, korrektúra:
Korrektorként a terveken vagy a modelleken revíziós jelöléseket helyezhetünk el, melyhez társíthatunk üzenetet, határidőt és címzette(ke)t, ami lehet a projektben résztvevő egy-egy személy, adott feladatkörrel rendelkezők csoportja, vagy cég.
A revíziós jelölésről a címzettek automatikusan értesítést kapnak emailben, mellyel rögtön a megjelölt "hibára" navigálhatnak. A megoldásról, vagy a tudomásul vételről válaszüzenetet küldhetnek a korrektornak, amiről a korrektor szintén emailes értesítést kap. A korrektor a projektbe lépve megtekintheti a választ, amit vagy elfogadottnak tekint, és ezzel lezárja az esetet, vagy újraindítja a folyamatot egy újabb üzenetváltással.

Amikor egy résztvevő bejelentkezik a projektbe, rögtön kap egy áttekintést arról, hogy érkezett-e számára revíziós értesítő vagy válaszüzenet.
A fájloknál nem csak a verziószám és verziótörténet követhető nyomon, hanem a hozzájuk kapcsolódó revíziós üzenetváltások is. Színes jelölés révén áttekinthető, hogy mely állományok kapcsán vannak még nyitott, már megválaszolt, és lezárt kérdések.

Jelölés:
Jelölési parancsok egész tárházát használhatjuk: egyenesek, alakzatok, buborékok, méretvonalak, szabadkézi rajzolás, kiemelések, nyilak, szövegek, és mindezeket tetszőlegesen választott színekben, vonalvastagsággal és betűméretben.
A jelöléskészítés nem jár automatikusan értesítéssel, csak rajzolási funkciókat jelent. A jelölő objektumok - amiket készíthetünk saját magunk, vagy valamennyi résztvevő számára, ha publikussá tesszük - nem csúfítják el az eredeti rajzot, mert azok csak külön parancsra válnak láthatóvá.

Hozzáférés

A tervezőcsapat tagjai akár asztali számítógépről, akár táblagépről, vagy akár okostelefonról is elérhetik a projektinformációkat. A felhő nem egyszerűen egy tárhely, a fájlok összefüggéseit és metadatait is tárolja. A fájlok felhőből való letöltésekor ezek az információk már nem állnak rendelkezésre a helyi tárolókon, legfeljebb csak a fájlok. A kiegészítő adatok és a fájlok bármikori eléréshez (akár később, egy projekt befejezése után is) állandosított, folytonos felhőszolgáltatási előfizetés szükségeltetik. Az előfizetés felfüggesztésével az adatok elveszhetnek.


Speciális Build képességek

Minőség javítása, utómunka redukálása, projekt nyomon követése

A minőséget és az üzemeltetés biztonságát a hibák időben történő feltárásával javíthatjuk. Az építési hiányosságok, vagy üzemeltetési zavarok a helyszíni bejáráskor rögzíthetők, dokumentálhatók, fényképezhetők és jelöléssel láthatók el. A pótlásra, javításra irányuló jelzések rögtön eljuttathatók a tervezőcsapathoz.
Központilag, akár sablonok használatával létrehozhatók ellenőrzési (pipálandó) listák, melyek alapján a helyszínt bejárva, lépésről lépésre ellenőrizhetők és visszaigazolhatók a helyesen, hiányosan, vagy hibásan megvalósított elképzelések.
Az üzemeltetési, illetve építési hibák folyamatos monitorozás alatt állnak, így gyorsan készíthetők jelentések és kimutatások az elkészült és a folyamatban lévő munkálatokról.

Információigény és elfogadtatás

A helyszínen tartózkodva felmerülő terv-, vagy információigényeket okoseszköz használatával eljuttathatjuk a tervezőcsapathoz, ahol a koordinátor továbbítja az illetékesekhez. Az így kezdeményezett, tervhez nem feltétlenül köthető kérdést a tervezőcsapat tagjai, vagy a projekt más résztvevői a revízió folyamatához hasonló módon megválaszolhatnak.
A kommunikációs folyamat a másik irányban is végbe mehet: a tervezők által összeállított kivitelezési dokumentumokat a koordinátor egyesével, vagy csomagba foglalva elfogadásra, engedélyezésre elküldheti a kivitelező számára, aki szintén észrevételekkel, vagy beleegyezéssel élhet.



Költségkezelés

Az Autodesk Build a projektek kötődő költségvetési és szerződési nyilvántartások, a változtatási kérelmek nyomon követésére is asználatos. Adatbázis jellege lehetővé teszi a projekt szereplőinek (megrendelő, fővállalkozó, alvállalkozók, tervezők, beszállítók, stb.) és a hozzájuk kapcsolódó szerződések, vállalási és költségmódosítások kezelését.

Cost management

A szerződések, változtatási kérelmek dokumentumai sablonok segítségével és az adatbázisban található információkkal automatikusan elkészíthetők, elfogadásuk visszaigazolható.

A projektek költségvetése ilyen módon folyamatosan figyelemmel kísérhető a kiadott eredeti árajánlat, a felmerülő változtatások, a ráfordítási költségtöbblet és az ezek következtében alakuló nyereség szempontjából. A költségvetés tételeinek nem csupán számszerű, hanem grafikonon történő ábrázolása is segít a projektek rentábilis mivoltának ellenőrzéséhez.

Build kiépítések: 550, 5000, Unlimited

A Build szolgáltatás 3 kiépítésben érhető el: 550, 5000 és Unlimited.
A kiépítések neve jelzi a használatba vehető lapok (Sheets) darabszámbeli korlátját.

A lapok száma azon lapok összessége, melyek egy felhasználó számára hozzáférhetők valamennyi olyan projektben, amelynek a felhasználó a tagja.
Minden lap, beleértve a változatokat és a revíziókat is, beleszámít a lapkorlátba. A fájlként tárolt dokumentumok, rajzok azonban nem tekintendők lapnak mindaddig, míg át nem mennek a lappublikálás folyamatán.

A korlát túllépésekor a felhasználók nem férhetnek hozzá projektjeikhez. A hozzáférés visszaszerzése vagy nagyobb kiépítés megvásárlásával vagy bizonyos, nagy lapszámmal rendelkező projektek elhagyásával történhet.



Autodesk Build rendszerkövetelmények

Szoftverigények

- Chrome (ajánlott), Firefox, Safari, Edge (legújabb változat)
- Az Internet Explorer 11 nem támogatott
- PC: Bármely Windows környezet, melyeket a fenti böngészők támogatnak
- Okoseszköz: iOS 12 (vagy újabb), Android 5.0 (vagy újabb)

Hardverigények

- 5 Mbps internetkapcsolat eszközönként, 25 Mbps ajánlott
- PC: A böngésző által támasztott minimális követelmények
- Okoseszköz: iPhone 5s (vagy újabb), iPad 2 (vagy újabb), iPad Pro, Android 5.0 (vagy újabb) futtatására alkalmas eszköz
- Revit együttműködés esetén a projektenként a Revit fájl(ok) méretének háromszorosa szabad helyként a merevlemezen.
Kapcsolat   |   Általános Szerződési Feltételek   |   Adatvédelmi tájékoztató   |   Impresszum